SaaS-yritys joutuu panostamaan ensin tuotekehitykseen ja sitten asiakashankintaan. Lähes kaikki kulut ovat etupainotteisia, mutta tulot tulevat asiakassuhteen keston mukaan vuosien, tyypillisesti 5-10 vuoden, kuluessa. Yleensä yksittäisen asiakkaan palvelukustannus, eli muuttuvat kulut, kuten palvelinkapasiteetti ja asiakastuki, ovat pienet tai jopa olemattomat.
Tuotekehityskulut voi aktivoida taseeseen, mutta asiakashankintakulua ei. Nopeassa kasvussa oleva SaaS-yritys investoi huomattavia summia uusasiakashankintaan. Tämän vuoden kuluna näkyy siis ensi vuoden myyntiin tarvittavat myynnin ja markkinoinnin kulut. Jos kasvuvauhti on 50-100%, kuten monesti on, on tämän vuoden tulos raskaasti tappiollinen juuri kiihdytykseen menevän panostuksen takia, vaikka business itsessään voi olla erittäin kannattavaa.
Esimerkiksi Salesforce oli lähes 20 vuotta tappiollinen. Ulkopuolinen ei kykene SaaS-yrityksen tuloslaskelmasta ja taseesta analysoimaan mikä osa kuluista kohdistuu kauden tuloihin ja mitkä ensi kauden.