Monthly Recurring Revenue (MRR)

Monthly Recurring Revenue (MRR) lasketaan kuukausittain toistuvat tulot laskutussyklistä riippumatta. Toistuvaistuloon ei huomioida kertaluontoisia koulutus- tai aloituskuluja, eikä työtunteihin perustuvaa palvelumyyntiä, joiden katsotaan olevan niinikään kertaluontoista eikä skaalautuvaa.

Jos laskutus tehdään, kuten usein tehdään, 12 kuukautta etukäteen, MRR:ään lasketaan tällöin yhden kuukauden osuus. SaaS-yritys joutuu jaksottamaan myynnin, ja tuollainen 12 kuukauden lasku jaetaan siis jo kirjanpidossa 12 kuukaudelle tasaisesti.

MRR:n laskeminen on helppoa jos hinnat on ilmoitettu kuukausihintoina (laskutuskauden pituudesta riippumatta), esim. 10 euroa/käyttäjä/kk tai teratavu/kk. Mutta entäpä jos käytössä on suuresti vaihtelevia transaktiohintoja kuten 10 senttiä/tekstiviesti tai vastaanotettu ostolasku. Tällainen transaktiotulo lasketaan tyypillisesti MRR:ään. Ongelmatonta se ei kuitenkaan ole, ja riippuu liiketoiminnan yksityiskohdista missä määrin tällainen täyttää sitten jatkuvuuden tunnusmerkit.

MRR = kuukauden myynti – kertaluontoinen myynti

Yksityisyyden suoja

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Evästetiedot tallennetaan selaimeesi, ja ne suorittavat toimintoja, kuten tunnistavat sinut, kun palaat verkkosivustollemme, ja auttavat tiimiämme ymmärtämään, mitkä verkkosivuston osat pidät kiinnostavimpana ja hyödyllisimpana.