API-rajapinta

SaaS-ohjelmistoa ei perinteisessä mielessä voi räätälöidä kuten omalle palvelimelle asennettavaa järjestelmää. Sen sijaan, että räätälöinti tapahtuisi “purkin sisällä” se tapahtuu “purkin ulkopuolelta” ohjelmointirajapintoja, eli API-rajapintoja hyödyntäen.
Koko kuvaus »

B2C ja B2B

SaaS-ohjelmistot ovat suosittuja niin kuluttaja-, eli Business-to-Consumer (B2C) että yritysasiakas, eli Business-to-Business (B2B) puolella jälkimmäisen pitäen tässä sisällään myös mm. Julkishallinnon.
Koko kuvaus »

Bootstrap vs. VC

SaaS-yritykset voi jakaa karkeasti kahteen kastiin: itse tai tulovirralla rahoitettuihin (eng. bootstrapped) ja toisaalta sijoittajien rahoittamiin (eng. VC-funded).
Koko kuvaus »

CAC/CLV

Kasvua varten SaaS-yrityksen on löydettävä keino(t) hankkia asiakkaita edullisesti (asiakashankintakulu, eng. Customer Acquisition Cost, CAC) ja saada niistä runsas tuotto (asiakkaan elinkaariarvo, eng. Customer Lifetime Value, CLV).
Koko kuvaus »

Inbound, Outbound

SaaS-yrityksen asiakashankintamallit voi jakaa kahteen pääryhmään: inbound-malliin, jossa asiakkaat saadaan löytämään tuotteen luokse ja outbound-malliin, jossa tuote viedään asiakkaan eteen ilman tietoa asiakkaan kiinnostuksesta.
Koko kuvaus »

Kanava ja kumppanit

Perinteisessä ohjelmistobusineksessä kanava ja kumppanit näyttelevät suurta roolia. Eivät toki kaikkien liiketoiminnassa, mutta monien.
Koko kuvaus »