SaaS-yrityksen tärkeimmät metriikat ja kuinka niitä lasketaan tehokkaasti

SaaS-yritystä johdetaan datalla, mutta mitä metriikkoja tulisi seurata ja miten niiden laatu varmistetaan. Jokainen lienee huomannut, että mitä useammasta järjestelmästä lukuja katsoo, sitä suurempi ero niiden välillä tuntuu olevan. Nopeaan kasvuun päässeen tai siihen tähtävään yrityksen päätöksenteossa juuri nopeus on valttia, ja niinpä datan pitää olla kunnossa. Muuten ajetaan äkkiä kaseikkoon. Erityisen kriittistä hyvä kasvu-, talous- ja kassaennustaminen on nousukiidossa eli kun (sijoittajien) rahaa poltetaan enemmän kuin ehditään tienaamaan.

Kouluttavassa osuudessa paneudutaan keskeisiin SaaS-metriikoihin ja siihen, kuinka niiden pohjana olevaa dataa kannattaa kerätä ja lukuja laskea, jotta johto voi luottavaisin mielin tehdä päätöksiä metriikoiden perusteella. Kouluttajana toimii kansainvälisesti kokenut CFO Niko Laine, joka rakentaa omaa SaaS-startupia Kaliforniassa juuri näiden ongelmien ratkaisemiseksi ja on siten ehkä yksi parhaista aiheen osaajista maailmassa.


Case: Leadoo (Interactive Ads AI)

Poikkeuksellisen nopeasti myyntinsä vauhtiin saanut Leadoo on yksi Talouselämän vuoden 2020 lupaavimmista startup-yrityksistä. Aiheesta yrityksensä näkökulmasta on puhumassa myös Leadoon CEO Mikael da Costa.

Jätä kommentti