How to nail your positioning (and avoid the pitfalls)
Introduction an contents:
Positioning goes right to the heart of your business. It covers what you sell, how you sell it, who you sell it to, and who you compete with.
Been through a startup phase? You probably had a broad selling approach. You identified some good targets, learned rapidly from each customer interaction, and adapted your sales pitch continuously. But when you hit the scale up phase, the tables turn.
You can’t be everything to everyone at scale. To make progress, you need to be specific. This is where a strong positioning can help you:
- Galvanise your teams around a clear and compelling narrative
- Get your ideal customers to lean in
- Make ill-fitting customers step away
- Identify your USP for customers
- Focus your product development team on what to develop
- Inform your sales team how they should sell
- Find the right market category for your business
- Stay ahead of competitors
In a scaleup phase, getting these benefits isn’t a walk in the park. You have a growing list of employees you need to get aligned, your product has evolved, along with your list of competitors. If you get your positioning wrong, it’ll wreak havoc on your pipeline, your brand, and well…your entire business.
At this deep dive we’ll delve into how to lay the foundation for your positioning, how to identify target customers, how to understand the value you offer your customers, who you’re competing with, choosing a market category and how to implement your positioning in your teams. And a whole lot of common pitfalls to avoid.
Presenters:
Niklas Carling, Operations Manager, Monterro
Niklas is part of the Operations team at Monterro where he supports portfolio companies in building and executing on B2B SaaS growth strategies. Before joining Monterro he worked at Strategy&, part of PwC, with a focus on software and technology industries.
Leif Bohlin, Operations Manager, Monterro
Leif is a veteran of the SaaS world. He has over 20 years’ experience starting, building and managing SaaS companies, both Nordic and international. His most recent roles were CEO of Maintmaster that offers software to maintenance professionals, and CEO of Unifaun, a fast-growing, market leading SaaS company within Transport Management Systems (TMS). He supports many of Monterro’s portfolio companies on strategy and growth, and is a Chairman of several of them.
Packaging & Pricing -workshop
Tehokas SaaS-palvelun monetisointi edellyttää tasapainottelua uusasiakashankinnan, monetisaation sekä asiakaspidon välillä. Tämän lisäksi, yhtälössä tulisi ottaa huomioon myös yrityksen vaihe sekä yleinen strategia. Viimeaikoina heikot makrotaloudelliset olosuhteet ovat kuitenkin ottaneet tuulen pois SaaS-yritysten kasvupurjeista, mikä on ohjannut monet sijoittajat sekä yritykset keskittymään aggressiivisen kasvun tavoittelemisen sijaan kannattavuuden parantamiseen. Täten kentässä pinnalla onkin ollut kaksi kysymystä: Tulisiko minun tavoitella kasvun sijasta parempaa kannattavuutta, ja kuinka minun tulisi muuttaa hinnoittelumallini tuon strategian myötäiseksi?
Kaupallisen strategian asiantuntijoina, Simon-Kucher isännöi deepdive workshopin SaaS-palvelun hinnoittelusta ja paketoinnista. Työpajassa jaamme teille monetisoinnin parhaita käytäntöjä, sisältäen case-esimerkkejä, benchmarkkeja, sekä metodologioita, jotka kohentavat kaupallista suorituskykyä ottaen huomioon kaikki keskeisimmät kannattavuuden ajurit.
Työpajassa käsittelemme kaikki SaaS-palvelun monetisoinnin kannalta tärkeimmät aihealueet, strategiasta tarjoomaan, hinnoittelumalleihin, myyntiprosesseihin, sekä suorituskyvyn seurantaan asti. Näkemystemme jakamisen lisäksi, työpajassa fasilitoidaan keskusteluja muiden osallistujien kanssa, joiden tarkoituksena on jakaa monetisoinnin kanssa koettuja haasteita ja oppeja.
Session tarkoituksena on valjastaa osallistujat tarvittavilla mentaalimalleilla ja metodologioilla paremman tuloksen tekemiseen SaaS-palvelulla dynaamisessa liiketoimintaympäristössä. Onko NRR:n kasvattaminen on yrityksesi agendalla vuonna 2024? Jos vastasit kyllä, niin liity samanmielisten alan asiantuntijoiden joukkoon tekemään kannattavaa kasvua.
Workshopin vetäjät:
Stefan Söderström, Managing partner, Simon-Kucher
Stefanilla on yli 12 vuoden kokemus strategisesta neuvonannosta Euroopassa sekä Pohjois-Amarikassa. Hän on erikoistunut strategiaan, kaupallisiin transformaatiohankkeisiin sekä yritysjärjestelyihin (M&A). Lisäksi Stefan toimii aktiivisena enkelisijoittajana Pohjoismaisille teknologia- sekä palveluyrityksille.
Pyry Päivölä, Manager (Software, Internet & Media practice), Simon-Kucher
Pyry on kaupallisen kehittämisen monetisointistrategioiden asiantuntija 5 vuoden kokemuksella. Pyry on erikoistunut palvelemaan ohjelmisto-alan yrityksiä, ja hänellä on kokemusta sekä B2B- että B2C-rajapintojen hankkeista Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.